Evaluation of oral health status in patients with type 2 diabetes - 06/12/24

Doi : 10.1016/j.deman.2024.100250 
Tahmineh Khoshbakhti a, Vajehallah Raeesi b, Gholamreza Sharifzadeh c, Leili Alizadeh d,
a Student Research Committee, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran 
b Department of Internal Medicine, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran 
c School of Health, Infectious Diseases Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran 
d Dental Research Center, Department of Oral and Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran 

Correspondence author at: Faculty of dentistry, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.Faculty of dentistryBirjand University of Medical SciencesBirjandIran

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Abstract

Background

Type 2 diabetes is among the most prevalent endocrine disruptors. One of the most significant symptoms reported by diabetic patients is dry mouth, which results in reduced saliva buffering capacity and an increased risk of dental caries. So, the purpose of this study was to compare the oral health indicators of type 2 diabetic patients with non-diabetic controls.

Methods

In this case-control study, A total of 306 individuals included in the study (103 T2DM cases and 203 non-diabetic controls) in the age range of 40 to 60 years old. Participants were interviewed using a structured questionnaire including socio-demographics and oral health related to dry mouth factors. The clinical examination included full-mouth probing depths and an assessment of oral mucosal conditions to determine the DMFT index and identify any mucosal lesions. Data analysis was performed using SPSS software with a significance level set at 5 %.

Results

The patients had more probing depths >4 mm, tooth mobility, furcation involvement and missing teeth. The mean score of dry mouth and DMFT indexes were 3.38±2.64, 2.17±1.09 and 19.33±9.54, 15.48±6.93 in the case and control groups respectively. Also, the adjusted odds ratios (AOR) and their 95 % confidence Intervals (CI) reported a significant association as 2.96 (1.36–6.45), 5.90 (2.26–15.39), 0.23 (0.08–0.63) and 4.07 (1.74–9.49) for the above variables respectively.

Conclusion

Overall, the results of this study highlight that chronic periodontitis, tooth mobility, furcation and involvement were more prevalent among T2DM patients compared to non-diabetic controls. By recognizing these relationships and implementing targeted interventions, healthcare providers can improve oral health outcomes.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Zusammenfassung

Einführung

Typ-2-Diabetes gehört zu den häufigsten endokrinen Disruptoren. Eines der wichtigsten Symptome, über das Diabetiker berichten, ist Mundtrockenheit, die zu einer verringerten Speichelpufferkapazität und einem erhöhten Kariesrisiko führt. Ziel dieser Studie war es daher, die Mundgesundheitsindikatoren von Typ-2-Diabetes-Patienten mit nicht-diabetischen Kontrollpersonen zu vergleichen.

Methoden

In dieser Fall-Kontroll-Studie wurden insgesamt 306 Personen (103 T2DM-Fälle und 203 nicht-diabetische Kontrollpersonen) im Alter zwischen 40 und 60 Jahren untersucht. Die Teilnehmer wurden anhand eines strukturierten Fragebogens interviewt, der soziodemografische Daten und Angaben zur Mundgesundheit im Zusammenhang mit Mundtrockenheitsfaktoren umfasste. Die klinische Untersuchung umfasste eine vollständige Sondierungstiefe des Mundes und eine Bewertung des Zustands der Mundschleimhaut, um den DMFT-Index zu bestimmen und etwaige Schleimhautläsionen zu identifizieren. Die Datenanalyse wurde mithilfe der SPSS-Software mit einem Signifikanzniveau von 5 % durchgeführt.

Ergebnisse

Die Patienten wiesen mehr Sondierungstiefen >4 mm, Zahnbeweglichkeit, Furkationsbeteiligung und fehlende Zähne auf. Der Durchschnittswert der Mundtrockenheits- und DMFT-Indizes betrug 3,38 ± 2,64, 2,17 ± 1,09 und 19,33 ± 9,54, 15,48 ± 6,93 in der Fall- bzw. Kontrollgruppe. Auch die angepassten Quotenverhältnisse (AOR) und ihre 95 %-Konfidenzintervalle (CI) zeigten einen signifikanten Zusammenhang von 2,96 (1,36–6,45), 5,90 (2,26–15,39), 0,23 (0,08–0,63) und 4,07 (1,74–9,49) für die oben genannten Variablen.

Fazit

Insgesamt zeigen die Ergebnisse dieser Studie, dass chronische Parodontitis, Zahnbeweglichkeit, Furkation und Beteiligung bei Patienten mit Typ-2-Diabetes häufiger auftraten als bei nicht-diabetischen Kontrollpersonen. Durch das Erkennen dieser Zusammenhänge und die Umsetzung gezielter Interventionen können Gesundheitsdienstleister die Mundgesundheit verbessern.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Oral health, Mucosal lesions, Type2 diabetes, DMFT, Dry mouth

Schlüsselwörter : Mundgesundheit, Schleimhautläsionen, Typ-2-Diabetes, DMFT, Mundtrockenheit


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