S'abonner

An analytical investigation of the painting technique of Italian Renaissance master Lorenzo Lotto - 04/09/12

Doi : 10.1016/j.culher.2011.11.005 
Kamilla B. Kalinina a , Ilaria Bonaduce b, , Maria Perla Colombini b , Irina. S. Artemieva c
a The State Hermitage Museum, Department of Scientific Examination of Work of Art 34, Dvortsovaya emb, 190000St. Petersburg, Russia 
b Laboratory of Analytical Chemistry for the Safeguard of Cultural Heritage (SCIBEC), Dipartimento di Chimica e Chimica Industriale, Università di Pisa, via Risorgimento 35, 56126 Pisa, Italy 
c The State Hermitage Museum, Western European Art Department 34, Dvortsovaya emb, 190000St. Petersburg, Russia 

Corresponding author. Tel.: +00 39 05 02 21 93 80; fax: +39 05 02 21 92 60.

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
L’accès au texte intégral de cet article nécessite un abonnement.

pages 16
Iconographies 7
Vidéos 0
Autres 0

Abstract

This paper presents the first extensive investigation of the composition of both the organic and inorganic media used by Lorenzo Lotto, one of the outstanding artists of the Italian Renaissance in the early 16th century. By investigating four paintings from The State Hermitage Museum collection (Saint-Petersburg, Russia), new insights into the artist’s painting techniques were obtained, which contribute to our understanding of the transition from egg tempera to oil painting techniques that took place in Italian paintings between the 15th to the mid 16th century. Inorganic materials were determined using SEM-EDX and PLM, revealing information on the artist’s palette. Of particular note was the powdered colourless glass found in the priming layer of the Madonna delle Grazie, which was most likely used as dryer. Organic materials were analysed in individual paint layers using GC-MS, and revealed a mature use of drying oils as paint binders, skilfully mixed with other organic materials and inorganic driers, to obtain the desired aesthetical and technical qualities of the paint. The study revealed that Lotto used the tempera grassa technique through most of his creative life.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Data interpretation, Painting technique, GC-MS for organic materials identification, SEM-EXD for pigment identification


Plan


© 2011  Elsevier Masson SAS. Tous droits réservés.
Ajouter à ma bibliothèque Retirer de ma bibliothèque Imprimer
Export

    Export citations

  • Fichier

  • Contenu

Vol 13 - N° 3

P. 259-274 - juillet 2012 Retour au numéro
Article précédent Article précédent
  • Mapping the impact of climate change on biomass accumulation on stone
  • Antonio Gómez-Bolea, Esteve Llop, Xavier Ariño, Cesareo Saiz-Jimenez, Alessandra Bonazza, Palmira Messina, Cristina Sabbioni
| Article suivant Article suivant
  • Analysis of efflorescence on surface of beeswax seals
  • Benjamin Bartl, Jiří Trejbal, Michal Ďurovič, Soňa Vašíčková, Irena Valterová

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
L’accès au texte intégral de cet article nécessite un abonnement.

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
L’achat d’article à l’unité est indisponible à l’heure actuelle.

Déjà abonné à cette revue ?

Mon compte


Plateformes Elsevier Masson

Déclaration CNIL

EM-CONSULTE.COM est déclaré à la CNIL, déclaration n° 1286925.

En application de la loi nº78-17 du 6 janvier 1978 relative à l'informatique, aux fichiers et aux libertés, vous disposez des droits d'opposition (art.26 de la loi), d'accès (art.34 à 38 de la loi), et de rectification (art.36 de la loi) des données vous concernant. Ainsi, vous pouvez exiger que soient rectifiées, complétées, clarifiées, mises à jour ou effacées les informations vous concernant qui sont inexactes, incomplètes, équivoques, périmées ou dont la collecte ou l'utilisation ou la conservation est interdite.
Les informations personnelles concernant les visiteurs de notre site, y compris leur identité, sont confidentielles.
Le responsable du site s'engage sur l'honneur à respecter les conditions légales de confidentialité applicables en France et à ne pas divulguer ces informations à des tiers.


Tout le contenu de ce site: Copyright © 2024 Elsevier, ses concédants de licence et ses contributeurs. Tout les droits sont réservés, y compris ceux relatifs à l'exploration de textes et de données, a la formation en IA et aux technologies similaires. Pour tout contenu en libre accès, les conditions de licence Creative Commons s'appliquent.