S'abonner

Building interactive computer play games with youth with cerebral palsy: Improving practice efficacy through biofeedback and user-centered design - 15/07/18

Doi : 10.1016/j.rehab.2018.05.1087 
A. MacIntosh 1, , N. Vignais 1, E. Biddiss 2, V. Vigneron 3, E. Desailly 4
1 University Paris-Sud, université Paris-Saclay, complexity, innovation, sports & motor activities CIAMS laboratory, Orsay, France 
2 Holland Bloorview Kids Rehabilitation Hospital, Bloorview Research Institute, Toronto, Canada 
3 Université d’Evry, université Paris-Saclay, informatique, biologie intégrative et systèmes complexes, Evry, France 
4 Fondation Ellen-Poidatz, recherche, Saint-Fargeau-Ponthierry, France 

Corresponding author.

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.
Article gratuit.

Connectez-vous pour en bénéficier!

Résumé

Introduction/Background

Interactive computer play (ICP), or serious games, can provide motivational and flexible rehabilitation environments. This is useful for the 1 in 400 children born with Cerebral Palsy (CP) each year, whose daily activities are impacted by impaired motor control. Improvement through traditional rehabilitation is often hindered by low adherence and limited repetitions. This study aims to build an ICP game which offers a motivational and effective environment to supplement reaching and grasping rehabilitation in youth with CP.

Material and method

Through a user-centered design process, we first met with five youth with CP and four occupational therapists to establish reach and grasp movement priorities. Then, seven youth, age 16–23 years with hemiplegic CP, participated in 1–3 game design sessions. During each design session, participants extended and relaxed their hand to control an ICP game using a forearm muscle activity sensor (Myo Armband). Participants played games with different types of feedback and control mechanisms (detailed in Fig. 1). Game versions were iterated between design sessions.

Results

The top priority identified by youth and therapists was increasing amplitude and endurance of wrist extension while fingers open. Thus, this action was used as the primary game control. At each design session, participants played an average of 15 levels, each lasting 129±56seconds and requiring 43±19 wrist extension repetitions. In total, during a typical session, participants practiced 645±285 repetitions through the ICP game. User input showed participants were most responsive when feedback directly followed wrist extension (e.g. increased power bar or bonus points).

Conclusion

The user-centered design process engages participants to build practice tools that they find motivating. The ICP game can offer youth with CP the high quantity of repetitions required to improve reach and grasp activities. Next, the game will be used in a home-based pilot study to demonstrate its efficacy for improving reach and grasp activities.

Le texte complet de cet article est disponible en PDF.

Keywords : Serious games, Home-based training, User-centered design


Plan


© 2018  Publié par Elsevier Masson SAS.
Ajouter à ma bibliothèque Retirer de ma bibliothèque Imprimer
Export

    Export citations

  • Fichier

  • Contenu

Vol 61 - N° S

P. e465-e466 - juillet 2018 Retour au numéro
Article précédent Article précédent
  • New exercise intervention focusing on compensatory strategy is an effective treatment for patients with massive rotator cuff tear
  • W.R. Su
| Article suivant Article suivant
  • Effect of a health promotion session on the knowledge of postural hygiene in 1st cycle of private school
  • S. Lopes, A. Martins, L. Rocha, F. Monteiro, A. Simões, P. Chaves, A. Couto

Bienvenue sur EM-consulte, la référence des professionnels de santé.

Mon compte


Plateformes Elsevier Masson

Déclaration CNIL

EM-CONSULTE.COM est déclaré à la CNIL, déclaration n° 1286925.

En application de la loi nº78-17 du 6 janvier 1978 relative à l'informatique, aux fichiers et aux libertés, vous disposez des droits d'opposition (art.26 de la loi), d'accès (art.34 à 38 de la loi), et de rectification (art.36 de la loi) des données vous concernant. Ainsi, vous pouvez exiger que soient rectifiées, complétées, clarifiées, mises à jour ou effacées les informations vous concernant qui sont inexactes, incomplètes, équivoques, périmées ou dont la collecte ou l'utilisation ou la conservation est interdite.
Les informations personnelles concernant les visiteurs de notre site, y compris leur identité, sont confidentielles.
Le responsable du site s'engage sur l'honneur à respecter les conditions légales de confidentialité applicables en France et à ne pas divulguer ces informations à des tiers.


Tout le contenu de ce site: Copyright © 2024 Elsevier, ses concédants de licence et ses contributeurs. Tout les droits sont réservés, y compris ceux relatifs à l'exploration de textes et de données, a la formation en IA et aux technologies similaires. Pour tout contenu en libre accès, les conditions de licence Creative Commons s'appliquent.