Que changent les « entendeurs de voix » à l’écoute des hallucinations ? II. Recherches sur l’entente de voix - 05/09/13
What “voice-hearers” change to the listening of hallucinations? II. Researches on voice hearing
Cet article a été publié dans un numéro de la revue, cliquez ici pour y accéder
Résumé |
Plusieurs études ont montré la prévalence élevée de vécus d’hallucinations acoustico-verbales (des « voix ») chez des individus qui ne sont pas suivis psychiatriquement et n’en ont fréquemment pas le besoin. À partir des années 1980 s’est constitué un mouvement devenu international – les « entendeurs de voix » – venant relativiser mais aussi féconder le savoir clinique sur l’écoute des hallucinations. Cet article propose de questionner certains aspects du débat sur les « entendeurs de voix » en l’inscrivant plus largement dans les modèles contemporains tentant de rendre compte des « expériences réputées psychotiques » ou « expériences exceptionnelles ». Une brève revue de littérature sur ces vécus vient comparer des recherches psychiatriques, psychanalytiques, et d’autres études plus spécialisées sur « l’entente de voix ». Il en ressort que les « entendeurs de voix » viennent inverser les préjugés courants, en orientant vers une prise en charge des expériences réputées psychotiques comme s’il s’agissait de manifestations névrotiques.
Le texte complet de cet article est disponible en PDF.Abstract |
Objectives |
Several studies have shown the high prevalence of experiences of acoustic-verbal hallucinations (so-called “voices”) in non-psychiatric individuals. From the 1980s was constituted an international movement – the “voice hearers” – who relativize but also fertilize the clinical knowledge on the listening of hallucinations. This paper proposes to question some of aspects of the debate on “voice hearers” when integrating it within the broader contemporary models attempting to account for “psychotic-like experiences” or “exceptional experiences”.
Materials |
A brief review of scientific literature on these experiences help to compare psychiatric, psychoanalytic and more specialized researches on “voice-hearing”. We also compare classical clinical positions with new ones.
Results |
It appears that “voice-hearers” introduce a reversal of some classical prejudices, in moving towards a treatment of psychotic-like experiences as if they were neurotic expressions. Paranormal and spiritual interpretations of voices are ubiquitous in many studies of voice hearing, and even are outstanding examples of salutogenic appraisals of psychotic-like experiences. The research on the type of appraisal along the axes of internal/external or personal/impersonal provides direct guidance on clinical intervention strategies.
Conclusions |
No longer focusing on the “what” but rather on the “how” of hallucinations experiences helps to avoid some biases relative to the assessment of beliefs – especially unusual beliefs – in the clinical setting. As the figurehead of the broader movement of “recovery”, the Hearing Voices Movement offers a competitive clinical practice, but failed to provide a true differential clinical practice starting from a neutral name referring to several psychopathological pathways that need to be distinguished.
Le texte complet de cet article est disponible en PDF.Mots clés : Clinique différentielle, Continuum psychotique, Croyances, Entendeurs de voix, Expériences exceptionnelles, Psychiatrie sociale
Keywords : Beliefs, Differential clinical practice, Exceptional experiences, Psychotic continuum, Social psychiatry, Voice-hearers
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